K zajištění financování infrastruktury má obec několik možností, jak zajistit podporu rozvoje svého území. Mezi nejčastější nástroje patří smlouvy o spolupráci uzavřené podle občanského zákoníku, nově nahrazované plánovacími smlouvami podle nového stavebního zákona, v nichž si obec a investor stanoví podmínky spolupráce, popř. za jakých podmínek obec investora při realizaci jeho záměru podpoří. Další možností obce, jak získat prostředky na rozvoj infrastruktury, je prostřednictvím poplatku za zhodnocení stavebního pozemku možností připojení na vodovod nebo kanalizaci (dále jen „poplatek za zhodnocení pozemku“).

Poplatek za zhodnocení pozemku představuje pro obce, které nově budují vodovod či kanalizaci, možnost pokrýt náklady na zřízení této nové infrastruktury z prostředků fyzických a právnických osob, které vlastní stavební pozemky v obci.

Jak už název poplatku napovídá, poplatek se vybírá za navýšení hodnoty stavebního pozemku na území obce, a to za předpokladu, že v důsledku této nově vybudované infrastruktury (vodovodu a/nebo kanalizace) získal vlastník možnost svůj pozemek připojit k vodovodu či kanalizaci, čímž došlo ke zhodnocení jeho stavebního pozemku. Poplatku podléhá pouze první možnost napojení pozemku na stavbu nově vybudované infrastruktury.

Podmínkou pro zavedení předmětného místního poplatku je, že vodovod nebo kanalizace byly vybudovány obcí, tj. je třeba finanční spoluúčast obce na vybudování vodovodu nebo kanalizace. Zde je nutno upozornit, že zavedení poplatku i přes skutečnost, že se obec na vybudování vodovodu nebo kanalizace nepodílela, by mohlo představovat zneužití zákonného zmocnění k zavedení předmětného poplatku a riziko následného zrušení příslušné vyhlášky Ústavním soudem. 

Sazba poplatku se stanoví na 1 m2, přičemž zároveň platí, že částka nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku bez možnosti jeho připojení na obcí vybudovanou stavbu vodovodu nebo kanalizace a ceny stavebního pozemku s touto možností. Poplatek platí fyzická nebo právnická osoba, která je vlastníkem pozemku a je tak zapsaná v katastru nemovitostí, a to bez ohledu na to, zda je součástí zhodnoceného pozemku stavba či nikoliv. 

Poplatek je jednorázový. Poplatková povinnost vzniká samotnou možností připojení na stavbu vodovodu či kanalizace. Možnost připojení vzniká dnem, kdy bylo užívání stavby vodovodu nebo kanalizace úředně povoleno, tj. právní mocí kolaudačního rozhodnutí nebo právními účinky kolaudačního souhlasu.

Je třeba zdůraznit, že pokud obec uvažuje o zavedení takového poplatku, musí s ohledem na právní úpravu přistoupit k vydání obecně závazné vyhlášky v tom roce, ve kterém nastanou právní účinky kolaudace stavby vodovodu nebo kanalizace. 

Závěrem lze shrnout, že zavedení poplatku vyžaduje pečlivé plánování, včasné schválení vyhlášky a ocenění pozemků znalcem. Pokud však při stanovení poplatkové povinnosti budou dodrženy všechny podmínky stanovené zákonem o místních poplatcích, měl by být takový poplatek úspěšně vybírán a obec tak může pokrýt vynaložené náklady na vybudování nové infrastruktury.

Mgr. Linda Kuličová, advokátní koncipientka