Obecní samospráva je povinna pečovat o trvale udržitelný rozvoj celého svého území a podle zákona obcích, konkrétně jeho § 2 odst. 2, musí chránit veřejný zájem a pečovat o potřeby svých občanů. V rámci této své činnosti má obec či město dbát o zajištění veřejně prospěšných cílů v území a o ochranu životního prostředí a zdraví, snaží se o zvyšování kvality života obyvatel a zajišťování jejich potřeb – bydlení, dopravy, vzdělávání, sportu a kultury.

Nicméně s ohledem na rozvoj výstavby a s tím související růst počtu obyvatel, rozšiřování zastavěného území, který zvyšuje nároky na veřejnou infrastrukturu, ať už se jedná o technickou infrastrukturu či občanskou vybavenost, vznikají obcím náklady. Zájmem obce a jeho občanů je proto případné rozšiřování obytné zástavby pouze za současného zvyšování a zkvalitňování veřejné infrastruktury. Nová výstavba bez adekvátního rozšíření veřejné infrastruktury by mohla narušit stabilitu sídla a kvalitu života v něm, neboť by znamenala výraznou zátěž, resp. přetížení kapacity infrastruktury stávající. Je tedy jedině spravedlivé žádat po investorech, kteří hodlají v daném územ realizovat své podnikatelské záměry, aby se na budoucí podobě a rozvoji území podíleli.

Zastupitelstvo obce je oprávněno stanovit pravidla pro jednání s investory o jejich podnikatelských záměrech a k uzavírání smluv s nimi. V této souvislosti lze odkázat na rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp.zn. 33 Cdo 3225/2011 ze dne 28.12.2013, kde v podstatě legitimizoval možnost obcí požadovat po investorech finanční příspěvek na vybudování veřejné infrastruktury. Obdobně další rozsudky NS, např. č. j. 23 Cdo 129/2021-291 nebo sp.zn. 22 Cdo 607/2014.

Předpokladem pro úspěšnou spolupráci s investory jsou tak právě transparentní, předvídatelná a nediskriminační pravidla, které jasně stanoví rámec a pravidla pro budoucí spolupráci obce se všemi investory bez rozdílu. Smyslem těchto pravidel je tedy společný postup přípravy investičních záměrů mezi obcemi a investory.

Co se týče příspěvku, ten může být zcela nebo zčásti nahrazen nefinančním (věcným) plněním investora ve prospěch obce. Tím může být např. plné nebo částečné vybudování veřejné infrastruktury, zejm. dopravní stavby, vodovodní a kanalizační řady, intenzifikace ČOV atd., realizace veřejných prostranství (park, dětské hřiště), případně též převod pozemků, bytových nebo nebytových objektů (typicky školka) přímo v záměru investora do vlastnictví obce.

Nefinanční plnění může být v konkrétních  případech vhodným doplňkem nebo náhradou za finanční plnění investora obci. Při využití nefinančního plnění ale doporučujeme obcím velkou obezřetnost. Je třeba pečlivě řešit zejména tyto otázky: a) zda se vůbec jedná o kontribuci - nefinanční plnění – anebo o součást stavebního záměru investora, který by byl realizován i bez dohody s obcí a měl by tak být v jeho plné režii, b) jaká je hodnota započitatelného nefinančního plnění a jak bude určena a c) zajištěni splnění závazku investora v konkrétní smlouvě.

V každém případě doporučujeme asistenci advokáta jak při tvorbě obecných pravidel (zásad) obce pro spolupráci s investory, tak i pro sepis konkrétních smluv mezi developery a samosprávami. V případě zájmu se na nás neváhejte obrátit.