JES by mělo zjednodušit a zpřehlednit povolování záměru nejen pro žadatele ale i pro správní orgány. Díky JESu by mělo být vedeno co nejméně správních řízení a být tak vydáváno co nejméně správních rozhodnutí. Nejdůležitějším kritériem je zachování odbornosti a možnost hájit ochranu životního prostředí.
JES jako takové nahrazuje až 26 rozhodnutí, která jsou obsažena v 10 různých zákonech. Pro příklad je možné uvést:
- povolení ke kácení dřevin, souhlas k zásahu do krajinného rázu, souhlas se zřízením účelových komunikací, stezek a pěšin – zákon o ochraně přírody a krajiny,
- souhlas s odnětím půdy ze ZPF – zákon o ochraně zemědělského půdního fondu,
- závazné stanovisko k terénním úpravám o odstranění stavby, vyjádření k nakládání s odpady ke změně dokončení stavby – zákon o odpadech.
Jednotné enviromentální stanovisko bude vydáváno pro:
- záměry, které podléhají povolování dle stavebního zákona, ale nepodléhají vydání stanoviska EIA,
- záměry, které nepodléhají povolování dle stavebního zákona, ale podléhají vydání stanoviska EIA,
- pro záměry, které podléhají jak povolování dle stavebního zákona, tak i povinnosti vydání EIA.
Jedním z vítaných bodů u JESu je určitě předběžná konzultace. Pokud bude žadatel chtít schválit žádost dle jeho uvažovaného závěru, má předtím možnost požádat správní orgán o předběžné posouzení jeho žádosti a poskytnutí informací tak, aby bylo možné vydat jednotné enviromentální stanovisko bez zbytečného odkladu. Je nutné zmínit, že žadatel má možnost předběžné konzultace, pokud o ní ale požádá, je orgán povinen mu ji poskytnout.
Brzy budeme pokračovat v 2. části, tak nás neváhejte sledovat i nadále.
Mgr. Zuzana Vondráčková